Шістнадцятий випуск „Етномузики" присвячений ювілею професорки, докторки мистецтвознавства, завідувачки Кафедри музичної фольклористики ЛНМА імені М. В. Лисенка Ірини Довгалюк, чий вагомий доробок у галузі історичного етномузикознавства став суттєвим внеском не лише в українську, а й у загальносвітову музичну фольклористику. Як це вже стало традиційно для щорічників, приурочених знаним ученим, відкриває випуск короткий життєпис дослідниці, у якому сама І. Довгалюк пропонує читачам, як сказав би Квітка, „погляд на свій фольклористичний шлях" – у формі теплих цікавих спогадів про сплетіння життєвих та наукових стежок.
Численні та багатогранні напрацювання І. Довгалюк у царині історії української музичної фольклористики стали предметом ґрунтовного розгляду в масштабній публікації Андрія Вовчака, яка розпочинає рубрику „Студії". Автор уперше цілісно розглядає весь масив друкованих робіт І. Довгалюк та її популяризаційних проєктів, систематизує їх за основними проблемно-тематичними напрямами, що стосуються головно історії фонографування та видань української народної музики, а також постатей Осипа Роздольського й Філарета Колесси.
Закономірно, що присвята цьогорічної збірки зумовила появу в ній студій переважно історичного спрямування. Так, наступна стаття – завершальна частина нарису Богдана Луканюка із циклу „Причинки до біографії Климента Квітки", яка продовжує висвітлення історії спільних експедицій Климента Квітки та Олени Курило. Ефективність одночасної польової фіксації етномузикознавця та етнофілолога-діалектолога підтверджує вміщена наприкінці статті ретельна музична й словесна транскрипція балади з докладними коментарями обох дослідників.
Публікація Надії Супрун-Яремко оповідає про першого професіонального фольклориста Кубані – Григорія Концевича, який зробив значний внесок у формування музичної фольклористики цього регіону на межі ХІХ–ХХ століть. Висвітлено головні віхи діяльності Г. Концевича, проаналізовано його фольклористичні збірки та дослідницький нарис про чумацькі пісні.
Великою мірою продовжує історичну тематику й стаття американського науковця, випускника Кафедри музичної фольклористики Антонія Поточняка, у якій весільна традиція частини етнографічного регіону Вороняки (Львівська область) розглядається на основі зіставлення польових матеріалів автора із записами О. Кольберґа та О. Роздольського, здійсненими наприкінці ХІХ століття.
Аналіз цікавого історичного джерела – традиційного піснеспіву хасидів „ніґун", який записав із власної пам'яті Мойсей Береговський, – міститься у спільній роботі української дослідниці Ольги Коломиєць та трьох учених з Ізраїлю – Міхаеля Лукіна, Якова Мазора та Едвіна Серуссі. У розвідці також здійснено спробу зіставити цей ніґун із ладово спорідненими українськими мелодіями із зібрання Зиновія Лиська.
Дотепер невідомий широкому загалу джерельний матеріал – три листи Філарета Колесси – представляє Василь Коваль, відкриваючи публікацію епістолярію розгорнутою передмовою. Завдяки системному текстологічному аналізу листів проливається світло на досі незнані сторінки життєпису академіка в період Другої світової війни.
Завершує рубрику публікація білоруської вченої Тамари Якіменка, у якій характеризовано збірки етномузикологічних статей молодих музикознавців Білоруської державної музичної академії. Проаналізовано підходи молодих дослідників до різнобічного вивчення архаїчного вокального та інструментального фольклору Білорусі.
Підрозділ „Педагогіка" знайомить зі змістом навчальної програми „Традиційний спів та сучасне фольклорне виконавство" для магістрів спеціалізації „музичний фольклор", яку упорядкували рівненські колеги Людмила Гапон та Роман Дзвінка з Кафедри музичного фольклору Рівненського державного гуманітарного університету. Як зрозуміло з назви, програма зорієнтована на те, аби навчити студентів засвоювати як автентичний стиль виконання, так і його сучасні форми.
Рубрика „Рецензії, огляди, повідомлення" містить дві рецензії: Галини Пшенічкіної на довідкове видання про Кафедру музичної фольклористики та ПНДЛМЕ (Львів, 2019) та Ганни Пеліної на книгу Віри Мадяр-Новак „Антологія наукової думки про народну музику Закарпаття" (Ужгород, 2019). Огляд Лариси Лукашенко присвячено Міжнародному науково-освітньому проєкту "Folk Music Education for Future Generations" („Народномузична освіта для майбутніх поколінь") – "Folk_ME", одним із учасників якого від 2019 року є наша музична академія (керівник проєкту з української сторони – Юрій Рибак, учасники – співробітники ПНДЛМЕ). Чотири повідомлення – автори Ірина Довгалюк, Лариса Лукашенко, Христина Попович та Олена Серко – присвячено різноманітним етномузикологічним конференціям 2019 року: Міжнародному симпозіуму у Відні, 49-й Міжнародній баладній конференції у Вільнюсі, львівським Сьомим Колессівським читанням та Третій конференції молодих дослідників народної музики. Рубрику завершує Хроніка за 2019/2020 роки.
У додатках до цього випуску подано бібліографію І. Довгалюк, що не лише демонструє весь обсяг напрацювань ювілярки, а й служить інформаційним доповненням до вже згадуваної статті А. Вовчака.
Зауваження й пропозиції просимо надсилати на пошту Проблемної науково-дослідної лабораторії музичної етнології ЛНМА імені М. В. Лисенка (вул. О. Нижанківського, 5, 79005, м. Львів‒5) або на електронні адреси членів редколегії.