Етномузика: збірка статей та матеріалів до 150-річчя праці Миколи Лисенка про Остапа Вересая. Число 20 / упор. Л. Лукашенко. Львів: ГАЛИЧ-ПРЕС, 2024. 264 с. PDF

У двадцятому випуску щорічника „Етномузика” вміщено наукові статті до­слід­ників з Ук­раїни та закордону, що охоплюють широке коло питань із різних галузей історії та теорії музичної фольклористики. У збірці також представлено роботу з педагогіки, рецензії, огляди, повідомлення й хроніку за 2024 рік.
Від редакції
Анотація
Читати далі
Студії
Юрій Рибак      orcid.org/0000-0002-7810-602X
Творчий стиль мандрівного співця Андріяна Данилюка   PDF
Анотація
Читати далі
Охарактеризовано в першому наближенні мистецьку спадщину видатного західнополіського сліпого музиканта-професіонала, творця-імпровізатора Андріяна Данилюка (1929–2005). Основою для аналізу послугувала велика колекція його особистих записів – зошити та, найбільше, бобіни та касети (всього близько 300 творів). Визначено особливості поетичної творчості та вокально-інструментального виконавського стилю співця у спадкоємному спорідненні з лірницькою практикою цього регіону.

Ключові слова: Андріян Данилюк, Західне Полісся, мандрівне виконавство, сліпі гармоністи, виконавський стиль.
Ярема Павлів      orcid.org/0000-0003-1273-0281
Михайло Тимофіїв – етноорганолог (до ювілею митця, дослідника, педагога)   PDF
Анотація
Читати далі
У статті висвітлено основні віхи творчої біографії видатного мультиінструменталіста, Заслуженого майстра народної творчості України, педагога, композитора, дослідника і колекціонера народних музичних інструментів Михайла Миколайовича Тимофіїва (1944 р.н.). Розгляд професійної діяльності митця спроєктовано на характеристику наукового доробку, аналіз дослідницьких, виконавсько-реконструкторських, педагогічних звершень і, зрештою, визначення його ролі в українській етноорганології. Спеціальну увагу приділено родинній атмосфері й традиційному середовищу, в якому музикант зростав і формувався. М. Тимофіїв апробував і розвинув досвід народного фрілкаря-професіонала та майстра з виготовлення цих інструментів. Винаходи щодо інтонаційних можливостей традиційної фрілки, зокрема її хроматизація, інспіровані свідомою ідеєю М. Тимофіїва ввести цей інструмент в академічне концертне й навчально-освітнє середовище.

Ключові слова: Михайло Тимофіїв, етноорганологія, традиційна музика, гуцульські народні інструменти, народна сопілкова музика, фрілка, сопілка, хроматизація.
Богдан Луканюк      orcid.org/0000-0002-5566-271X
До тактування часокількісного мелоритму   PDF
Анотація
Читати далі
Пропонується принципово новий методичний підхід до засад диференціаль­ного тактування в музично-етнографічних транскрипціях фольклорних творів (як вокальних, так і інструментальних) з часокількісним типом ритму в зв’язку з нещодавнім відкриттям іманентних закономірностей його внутрішньої організації (т. зв. канви), що врешті дозволяє відмовитися від традиційно вживаного, але по суті своїй хибного ставлення тактових рисок за місцем знаходження структурних цезур супутнього вірша.

Ключові слова: часокількісний музичний ритм, музично-етнографічна тран­скрипція, диференціальний принцип тактування.
Ірина Клименко      orcid.org/0000-0002-2462-6599
Календарно-обрядові мелотипи Волині: класична львівська школа та альтернативний підхід   PDF
Анотація
Читати далі
Стаття містить критичний розбір принципів укладання традиційних наспівів в обрядовій частині тому „Волинські народні пісні з архіву Філарета Колесси” (2021). Ці принципи описано у мелотипологічному нарисі Юрія Рибака, що передує власне нотному зібранню.
Сучасні мелотипологічні школи в Україні зосередилися у двох центрах – дослідницьких етномузикологічних лабораторіях при Київській та Львівській музичних академіях. Хоча обидві школи ґрунтуються на ритмотипологічних засадах Климента Квітки, все ж між ними є помітні розбіжності. Це викликало низку запитань, які дискутуються в статті.
Авторка на підставі власного збирацького досвіду пропонує альтернативні підходи до обрядової мелотипології Західної та Середньої Волині. Головна розбіжність полягає в тому, що в збірнику застосоване так зване „алфавітне порядкування” за зростанням числових покажчиків силабічних формул (цей підхід склався на початку ХХ століття у працях вітчизняних класиків), натомість пропонується порядкування, що виходить з музично-ритмічних моделей, які враховують особливості мінливої силабіки (цей підхід сформувався на кінець ХХ століття). Другий спосіб практикується в роботах київської школи (Лабораторія етномузикології Національної музичної академії України).

Ключові слова: Волинь, Філарет Колесса, львівська мелотипологічна школа, Юрій Рибак, типологія обрядових мелодій, київська мелотипологічна школа, колядки, щедрівки, колодчані пісні, весняні пісні та ігри.
Olga Zaitseva-Herz      orcid.org/0009-0007-1610-0806
Soundscapes of Defiance: Resistance in Ukrainian Pop Music After the onset Of russia’s Full-Scale Invasion   PDF
Анотація
Читати далі
Після початку повномасштабного вторгнення росії у лютому 2022 року ук­раїнська поп-музика стала важливою платформою для культурного спротиву, національної самоідентифікації та політичного утвердження. Стаття досліджує, як сучасні українські музиканти переосмислили свої творчі підходи, інтенсифікуючи інтеграцію української мови, традиційних музичних інструментів, фольк­лорних стилів виконання та візуальних елементів для створення потужного культурного дискурсу. Ці елементи не лише слугують символами стійкості, але й підкреслюють роль національної спадщини як чинника культурного опору у контексті війни.

Методологія дослідження базується на аналізі 100 найпопулярніших пісень української поп сцени 2022 року, укладених на основі метрик взаємодії на платформі YouTube за джерелом наданим Львівським Порталом. Авторка досліджує музичні твори цього топ-100 списку, що вийшли до та після початку війни, із метою виявити зміни у використанні фольклорних компонентів та символічних наративів і в той же час краще зрозуміти тенденції музичних вподобань слуха­чів після початку повномаcштабного вторгнення. Аналіз проводився за трьома основ­ними параметрами: стиль виконання, візуальні елементи та музичні інструменти.

Результати демонструють значне зростання використання фольклорних елементів у найпопулярніших піснях після лютого 2022 року. Українська мова, яка до вторгнення поступалася російській у репертуарі деяких поп-виконавців, стала ключовим інструментом культурної самоідентифікації та національної єдності. Багато співаків і співачок, які раніше орієнтувалися на виконання російськомовного репертуару, свідомо перейшли на українську мову. Крім того, знач­ну увагу приділено використанню традиційних інструментів, а також візуальних маркерів що символізують посилений зв’язок з українською національною спадщиною.

У статті також розглянуто взаємодію між українською поп-музикою та глобальними музичними тенденціями через співпрацю українських артистів із західними виконавцями. Ці колаборації слугують не лише засобом популяризації української культури на міжнародній арені, але й інструментом привернення уваги до актуального контексту війни та підтримки морального духу в українському суспільстві.
Висновки підтверджують, що сучасна українська поп-музика стала активним механізмом спротиву, інтегруючи культурні та фольклорні елементи як форму відповіді на виклики війни. Цей процес є не лише актом захисту національної ідентичності, а й потужним культурним та політичним інструментом, що маніфестує самобутність та резонує як у межах країни, так і на міжнародному рівні.

Ключові слова: українська поп-музика, фольклорні елементи, культурний спротив, імперські наративи, українська мова, національна ідентичність, війна, колаборації, стиль виконання, етнічні меншини.
Анастасія Мазуренко      orcid.org/0000-0003-3276-274X
Народна балада в етномузикологічних студіях: порівняльний аналіз українських та словенських підходів до вивчення жанру   PDF
Анотація
Читати далі
Жанр народної балади, використання якого в сучасній українській етномузикології є дискутивним, розглядається в статті як предмет досліджень науковців різних національних наукових шкіл. Етномузикологічними розвідками, присвячені цьому жанру, взяті для порівняльного аналізу наукових підходів, є роботи українського дослідника Климента Квітки та свлоенської дослідниці Змаґи Кумер. На прикладі двох робіт, присвячених одному баладному сюжету – пісні про дітозгубницю, простежуються головні методи та інтереси дослідників, проводяться паралелі та виокремлюються відмінності, подаються особливості структурного оформлення роботи. Структурний підхід аналізу музичної складової пісні, який був закладений в Україні у тому числі Климентом Квіткою, порівнюється із комплексним етнологічним аналізом в роботі Змаґу Кумер, в якому структурний аналіз займає лише частину роботи та значно відрізняється від українського підходу (що обумовлено іншим типом та будовою музичного матеріалу). Окремо приділяється увага міграційним (географічним) гіпотезам, а також гіпотезам походження та функціонування балад у соціумі. Важливу роль в останньому відіграє протиставлення сільської та міської традицій.

У статті здійснюється спроба розглянути формування ідей національної школи через конкретних представників (європейської, частково американської та української) через огляд інформаційного простору та міжнародних професійних зв’язків, що залежать від історико-політичного та соціального контексту. Піднімаються питання історичної інерції збереження інформаційної «завіси» та географічних зон поширення наукових ідей, що стають перепоною на шляху переорієнтації України на захід, її демократизації та деколонізації. Проблема перекладу та застосування етномузкологічної термінології в іншомовних середовищах, а також можливі таксономічні похибки, пов’язані із відмінністю історично сформованих аналітичних систем, а також відмінність самих музичних традицій, стають перепоною для інтеграції української наукової думки в світовий процес сьогодні. Стаття є одним із кроків назустріч вирішенню названих проблем.

Ключові слова: народна балада, балада про дітозгубницю, методологія етномузикології, національна школа, доробок Климента Квітки, доробок Змаґи Кумер
Педагогіка
Галина Пшенічкіна
Фольклор народів України: типова навчальна програма середнього (базового) підрівня початкової мистецької освіти з музичного мистецтва початкового професійного спрямування, клас музичного фольклору   PDF
Анотація
Читати далі
Типова навчальна програма з навчальної дисципліни „Фольклор народів України” розроблена групою авторів-етномузикологів – Галиною Пшенічкіною, Ганною Пеліною, Анною Коломицевою з урахуванням вимог до обсягу та результатів навчання та містить загальний нормативний зміст, обсяг та нормативні результати навчання учнів з цієї дисципліни, а також окреслює рекомендовані підходи до планування й організації освітнього процесу в класі музичного фольклору. Програма орієнтована на здобуття базових знань та навичок з предмету „Фольклор народів України” у мистецьких школах (музичних школах, музичних відділеннях шкіл мистецтв), а також може бути використана іншими суб’єктами освітньої діяльності, які реалізують програми позашкільної освіти за мистецьким напрямом. Дисципліна „Фольклор народів України” має безпосередній зв’язок з іншими ос­вітніми компонентами програми класу музичного фольклору („Фольклорний ансамбль”, „Спів (сольний)” – сольне фольклорне виконавство), узагальнює та закріплює теоретико-практичні знання та навички. Навчальна програма розрахована на 2 роки (15 модулів) і супроводжується обширним переліком рекомендованої літератури, інформаційних джерел та ілюстративних матеріалів до кожного модуля.

Ключові слова: фольклор народів України, музичний фольклор, традиційна музика, етноси України, типова навчальна програма, початкова мистецька освіта.

Рецензії, огляди, повідомлення
Ірина Довгалюк
Науковий доробок української вченої   PDF

Лариса Лукашенко
Вичерпний гід для сучасного фольклориста-польовика   PDF

Ярема Павлів
Експедиції ПНДЛМЕ та Кафедри музичної фольклористики ЛНМА ім. М. В. Лисенка у села Косівського та Коломийського районів Івано-Франківської області   PDF

Ліна Добрянська
Архівна конференція ICTMD в Берліні   PDF

Лілія Ганушевська
Міжнародна конференція молодих фольклористів у Вільнюсі   PDF

Євгенія Кромпотич
Сьома конференція молодих дослідників народної музики   PDF

Вікторія Ярмола
Пам’яті Богдана Яремка (Некролог)   PDF

Лариса Лукашенко
Хроніка '24   PDF
Made on
Tilda