Сімнадцятий випуск «Етномузики» присвячено 150-річчю з дня народження Лесі Українки. У квітні 2021 року на честь цієї визначної дати було проведено ХІІ Конференцію дослідників народної музики червоноруських (галицько-володимирських) та суміжних земель; частину досліджень, виголошених на конференції, опубліковано на сторінках цього випуску.
Леся Українка відома не тільки як талановита письменниця, перекладачка, культурна діячка, але і як залюблена в народну пісню фольклористка. Вона впродовж усього життя записувала народні пісні; засвоївши чималий репертуар, письменниця ще й талановито вміла їх виконувати. Так само славною є організаційна та меценатська діяльність Лесі, спрямована на збереження творчості кобзарів, принагідно вона й особисто фіксувала кобзарський спів на фонограф. Серед воскових валиків із творчістю кобзаря Гната Гончаренка, знайшовся один із пробним записом жіночого голосу, який, найімовірніше, належить самій Лесі. Ця захоплива історія стала ґрунтом для написання титульної публікації цьогорічної «Етномузики», у якій авторка Ліна Добрянська на основі вагомих фактів та скрупульозного аналізу доводить правомірність гіпотези про те, що це справді голос Лесі.
Порівняльне діахронічне дослідження великого зводу термінології, яку щодо особливого жанру народновокальної традиції – українських церковних колядок, належить перу київських дослідниць Ганни Коропніченко та Олени Шевчук. Унаслідок детального аналітично пошуку в підсумку роботи для означення цього жанру авторки запропонували термін «різдвяний кант».
Широкий історичний контекст розгортається в дослідженні, яке захоплює своїми сміливими гіпотезами, неординарними припущеннями та відкриттями, – ідеться про студію Богдана Луканюка, присвячену музичній історії визвольних пісень. У цьому числі «Етномузики» опубліковано вступну розвідку та два перших нариси, ще три інших з'являться в наступному числі щорічника.
Предметом вивчення польської дослідниці Беати Максим'юк-Пацек є весільний ритуал південного Підляшшя. Джерелами роботи слугували маловідомі праці місцевих краєзнавців. Відтак авторка, ідучи за цими документалістами, різносторонньо описує місцеве весілля і пропонує вичерпний опис південнопідляського весільного ритуалу.
Ще дві публікації формують етноінструментознавчий блок. У першій Ярема Павлів простежує еволюційні процеси в трактуванні коломийкового тематизму танцю «гуцулка», яке пропонують скрипалі космацько-брустурської традиції у Карпатах. Дослідник проводить багатогранний аналіз коломийкових тем «до танцю», зафіксованих у різні роки від традиційних скрипалів галицької Гуцульщини, а відтак виокремлює суттєві виконавські та стильові ознаки процесу еволюції музичної мови.
У наступній статті Віктора Левицького натомість розглянуто еволюцію інструментального супроводу обрядового танцю "сербен" у селі Чортівці на придністровському Покутті. Автор аналізує інструментарій та його зміни, фокусуючи увагу на відкритих флейтових аерофонах, а як висновок піддає сумніву відоме твердження про те, що інструменти такого типу побутують лише на Гуцульщині.
У розділі «Педагогіка» цьогоріч уміщено програму «Музичний фольклор» для виконавських відділів музичних фахових коледжів викладачки-методистки з Ужгорода Віри Мадяр Новак. Програма є першою опублікованою в «Етномузиці» методичною розробкою, спрямованою на середню ланку музичної освіти. Сподіваємось у подальших випусках продовжити це починання та забезпечити якісними методичними матеріалами з вивчення фольклору не тільки вищий, а й середній та початковий рівні музичної освіти.
Розділ «Рецензії, огляди, повідомлення» розпочинає ґрунтовний відгук Ірини Довгалюк на пісенну антологію Софії Грици "Необрядовий фольклор західних регіонів України". Рецензія Олександра Терещенка на колективну збірку ПНДЛМЕ «Народні співи Кирилівки та Моринців» вирізняється винятковою скрупульозністю та детальним аналітичним розглядом змісту книги. Відгук Лариси Лукашенко на монографію Ірини Клименко «Обрядові мелодії українців у контексті слов'яно-балтського ранньотрадиційного меломасиву: типологія і географія» завершує низку пропонованих у випуску рецензій.
Минулий 2021 рік також був знаменний великою кількістю ювілеїв, що почасти стали мотивацією для організації і проведення присвятних конференцій та інших урочистостей. Безумовно, відгуки на більшість із них опубліковано на сторінках нашої «Етномузики». Окрім згаданої вище конференції ПНДЛМЕ до ювілею Лесі Українки (автор відгуку – Юрій Рибак), у вересні відбулася Наукова конференція з нагоди ювілею професорки, докторки мистецтвознавства Надії Супрун-Яремко (Ірина Федун); у жовтні в Ірпені було проведено І Міжнародний з'їзд кобзарознавців та етноорганологів імені Миколи Будника, присвячений 75-річчю професора Михайла Хая (Ярема Павлів); Восьмі Колессівські читання було приурочено 150-річчю з дня народження Філярета Колесси (Лариса Лукашенко). На додаток, у розділі «Рецензії, огляди, повідомлення» вміщено ґрунтовний огляд Андрія Вовчака на тему проблем документування фольклору та повідомлення Євгенії Кромпотич про Третю конференцію молодих дослідників народної музики.
На завершення, як зазвичай, пропонуємо хроніку етномузикознавчих подій 2021 року. У додатках уміщено рукопис з архіву Юрія Сливинського, який слугує фактографічним доповненням до першої студії цієї «Етномузики».
Зауваження й пропозиції просимо надсилати на пошту Проблемної науково-дослідної лабораторії музичної етнології Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка (вул. О. Нижанківського, 5, 79005, м. Львів‒5) або на електронні адреси членів редколегії.