Термін „музичний професіоналізм", який для широкого загалу більше асоціюється з писемною європейською музикою та її академічною освітою, однаково уживаний і для окремих верств традиційної музичної культури й пов'язаний насамперед із рівнем майстерности та соціальним статусом виконавців. В Україні останніх сторіч були поширені такі групи народних музикантів-професіоналів: 1) кобзарі та лірники; 2) музики-пастухи; 3) музиканти традиційних інструментальних ансамблів, так звані
„троїсті музики
". Проте на сьогодні кобзарсько-лірницька культура майже втратила безпосередню спадкоємність усної трансмісії та існує переважно в реконструйованих формах. Рівно ж і музиканти-пастухи з еволюцією своєї професії перейшли до статусу виконавців-аматорів. Відтак
„троїсті музики" залишилися єдиними народними музикантами-професіоналами, які репрезентують сучасний стан розвитку української традиційної інструментальної творчости. З огляду на це, розглянуто риси професіоналізму, притаманні саме цій групі виконавців.
Ознаки музичного професіоналізму можуть відрізнятися залежно від середовища та часового періоду. На основі досвіду попередників, а також численних власних польових досліджень авторка визначає такі критерії професіоналізму для українських народноансамблевих музикантів: 1) природне обдарування; 2) навчання; 3) досконале володіння одним чи кількома інструментами, вміння їх виготовляти чи лагодити; 4) публічність і оплата гри; 5) обов'язкова участь в обрядових діях і забавах свого середовища; 6) знання репертуару своєї та сусідніх місцевостей; 7) постійна виконавська практика та вдосконалення; 8) професійна термінологія; 9) наявність високої конкуренції між музикантами; 10) об'єднання в інструментальні капели (весільні) чи професійні організації.
Ключові слова: народна інструментальна музика, народні музиканти-професіонали, „троїсті музики", критерії традиційного музичного професіоналізму.